zaterdag 12 september 2020

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Ad Officium lectionis Hebdomada XXIII per annum Sabbato Innova dies nostros sicut a principio. Maak onze dagen zoals voorheen.



 
Lectio altera

Ex Oratiónibus sancti Athanásii epíscopi
(Oratio de incarnatione Verbi, 10: PG 25, 111-114)
  
Tweede lezing
Uit de Preken van de H. Athanasius, bisschop
(Oratio de incarnatione Verbi, 10: PG 25, 111-114)
Maak onze dagen zoals voorheen
God, het Woord van de allerhoogste Vader, liet de natuur van de mensen niet in bederf aan zichzelf over; maar door de offerande van zijn eigen lichaam vernietigde Hij de dood, die zij belopen hadden. Door zijn leer genas Hij hun onverschilligheid en alles, wat de mensen verloren hadden, schonk Hij hun terug door zijn kracht en zijn macht.
Iedere theoloog, die de geschriften van de leerlingen van de Verlosser heeft gelezen, kan dit bevestigen op hún gezag, waar zij zeggen: De liefde van Christus laat ons geen rust sinds zij hebben ingezien, dat Eén is gestorven voor allen, maar dan zijn allen gestorven. Hij is voor allen gestorven, opdat wij, die leven, niet meer voor onszelf zouden leven, maar voor Hem, die ter wille van ons gestorven is en uit de doden is opgestaan, onze Heer Jezus Christus. En elders: Maar wel zien wij Jezus met glorie en eer gekroond om het verduren van de dood; Hij, die een korte tijd beneden de engelen was gesteld om door Gods genade en dood te smaken voor allen. Daarom geeft dezelfde Apostel de reden aan, waarom niemand anders dan het goddelijk Woord mens moest worden: Want het paste, dat Hij, om wie en door wie alles bestaat, die vele kinderen tot de heerlijkheid heeft gebracht, ook als hun aanvoerder naar het heil, door lijden heen, tot de voleinding zou voeren. Met deze woorden beduidde hij wel, dat het van niemand anders de taak zou zijn om de mensen uit het ontstane bederf te redden, dan van het goddelijk Woord, door wie zij in het begin waren geschapen.
Dat nu hierom het Woord zelf een lichaam aannam, om voor die gelijke lichamen een slachtoffer te worden, verklaren dezelfde schrijvers ook nog op deze wijze: Omdat nu deze kinderen mensen zijn van vlees en bloed, heeft ook Hij dit zelfde bestaan willen delen, om door zijn dood de duivel, die de heerschappij over de dood bezat, te onttronen, en om te bevrijden die door de vrees voor de dood levenslang tot onvrijheid vervallen waren. Nu Hij door zijn eigen lichaam op te offeren een einde maakte aan de wet, die tegen ons gericht was, hernieuwde Hij ook voor ons het beginsel voor het leven met de hoop op de verrijzenis.
Want omdat de dood kracht, geput uit de mensen, over de mensen ontving, werd door het goddelijk Woord, geboren voor de mensen, de dood ontbonden en verscheen de verrijzenis van het leven, zoals een man, die vol van Christus was, getuigde: Want omdat door één mens de dood is gekomen, komt door één mens ook de opstanding der doden. Zoals allen sterven in Adam, zo zullen ook allen in Christus herleven, en zo ook wat daarna volgt. Wij sterven immers nu niet als verworpenen, maar als mensen, die uit de dood moeten herrijzen en de algemene opstanding verwachten, die God als bewaker en schenker ervan ons te zijner tijd zal bereiden.