dinsdag 7 juni 2022

Lectio divina lingua latina Liturgia Horarum Ad Officium lectionis Hebdomada X per annum feria III Amor meus crucifixus est. Mijn Liefde is gekruisigd.



Lectio altera
De Epístola sancti Ignátii Antiochéni epíscopi et mártyris ad Romános
 (6, 1 — 9, 3: Funk 1, 219-223)

Tweede lezing

Uit de ‘Brief aan de Romeinen’ van de H. Ignatius van Antiochië, bisschop en martelaar
(6, 1 — 9, 3: Funk 1, 219-223)
Mijn Liefde is gekruisigd

Niets van de aardse genietingen, noch de koninkrijken van deze wereld zullen voor mij voordelig zijn. Voor mij verdient het de voorkeur in Christus Jezus te sterven dan te heersen over de uiteinden der aarde. Hem zoek ik, die voor ons gestorven is, Hem begeer ik, die voor ons verrezen is. Mijn geboorte is aanstaande. Vergeef mij, broeders! Belet mij niet te leven en wilt niet dat ik sterf, levert mij, die van God wil zijn, niet over aan de wereld, en verleid me niet met stoffelijke dingen. Laat mij het zuivere Licht waarnemen. Als ik daar aankom, zal ik pas mens zijn. Staat mij toe een navolger te zijn van het lijden van mijn God. Als iemand Hem in zich heeft, moge hij begrijpen wat ik wil, en moge hij medelijden met mij hebben, wetend wat mij benauwt.

De vorst van deze wereld wil mij roven en mijn gezindheid jegens God bederven. Laat niemand van u, daarbij tegenwoordig,. Hem helpen; wordt liever van mij, dat is van God. Neemt niet de Naam van Jezus Christus in uw mond, zolang gij de wereld begeert. Er heerse onder u geen afgunst. Zelfs als ik zelf u zou smeken , gelooft me dan niet, maar gelooft liever wart ik u nu schrijf. Want ik schrijf u als levend, terwijl ik verlang te sterven. Mijn Liefde is gekruisigd en er is in mij  geen vuur, dat van het stoffelijke houdt, maar in mij is een levend en sprekend water, dat inwendig tot mij zegt: ‘Kom tot de Vader’. Ik vind geen genoegen in een bederfelijk voedsel noch in de genietingen van deze wereld. Ik wil het Brood van God dat is het Vlees van Jezus Christus, uit het geslacht van David, en ik wil als drank zijn Bloed, dat is de onbederfelijke Liefde.

Ik wil niet meer leven zoals de mensen. Maar dit zal alleen zo zijn, als gij dat wilt. Stemt daar dus mee in, opdat ook gijzelf welwillendheid moogt ontmoeten. Ik vraag u dit met weinig woorden: gelooft mij. Jezus Christus zal u duidelijk maken, dat ik de waarheid spreek, Hij, de mond der waarheid, waardoor de Vader werkelijk gesproken heeft. Vraagt voor mij, dat ik dit verkrijg. Ik heb u niet naar het vlees geschreven, maar naar de geest Gods. Als ik het lijden zal ondergaan, zijt gij goed voor mij geweest; maar als men mij dat weigert, hebt gij mij gehaat.

Gedenkt in uw gebeden de Kerk van Syrië, die nu, in mijn plaats, God als Herder krijgt. Alleen Jezus Christus en uw liefde zal haar als bisschop besturen. Ik echter schaam mij tot hun getal te behoren; want ik ben dat niet waardig, daar ik de minste van hen ben en als een misgeborene. Maar ik hen barmhartigheid ontvangen om iets te zijn, als ik God bereik. U groet mijn geest en ook de liefde van de Kerken, die mij ontvangen hebben in de Naam van Jezus Christus en niet als een voorbijganger. Want zelfs de Kerken, die niet op mijn weg lagen, die ik naar het vlees volgde, snelden mij tegemoet van stat tot stad.