dinsdag 14 september 2021

14 september Martyrologium Romanum Kruisverheffing



Festum exaltationis Sanctæ Crucis, quæ, postridie dedicationis basilicæ Resurrectionis super sepulcrum Christi erectæ, exaltatur et honoratur, sicut victoriæ eius paschalis tropæum et signum in cælo appariturum, alterum adventum eius iam universis prænuntians.
Het feest van Kruisverheffing. Op de dag na de kerkwijding van de Verrijzenisbasiliek die boven het Graf van Christus is opgericht wordt het heilig Kruis omhoog geheven en vereerd als het zegeteken van zijn passoverwinning en als het teken dat aan de hemel zal verschijnen en dat nu reeds voor iedereen de wederkomst van Christus aankondigt.*

Het Latijnse Patriarchaat van Jeruzalem viert vandaag met de kerk van Rome het feest van Kruisverheffing. In Jeruzalem staat dit feest in bijzonder perspectief omdat de Verrijzenisbasiliek de materiële plaats is waar de kruisdood, de graflegging en de verrijzenis van Christus samenkomen. Sint Paulus drukt zich sterk uit in Galaten 6,14 waar hij zegt dat geroemd moet worden op het Kruis van onze Heer Jezus Christus, want in Hem – aan het Kruis -  ligt ons heil, ons leven en onze verrijzenis, maar wel langs de weg van het Kruis. 

Tijdens het episcopaat van bisschop Cyrillus van Jeruzalem [343-386] werd het ware Kruis tijdens het passtriduum getoond aan de gelovigen, aldus Eusebius van Caesarea, en waren reeds vele deeltjes van het Vera Crux over heel de bewoonde wereld verspreid.

In Jeruzalem werd gisteren, 14 september, de kerkwijding gevierd van de basilieken die keizer Constantijn in zijn godsvrucht had laten bouwen boven de Calvarieberg en het Graf van de Heer.
De Orde van het Heilig Graf die de Verrijzenisbasiliek van Jeruzalem als haar spirituele wieg beschouwt vierde het feest van Kruisverheffing vrijwel aan het begin van haar ontstaan in Jeruzalem.
Het handschrift Barbarini (1160) waarin de oudste kalender en de liturgische teksten van de Orde van het Heilig Graf zijn opgenomen, getuigt daarvan.