zondag 13 december 2015

14 december 2015 Maandag in de derde week van de Advent Heilig Jaar van de Barmhartigheid

Met de liturgie door het Heilig Jaar van de Barmhartigheid 7
Barmhartigheid: bij uitstek goddelijke hoedanigheid
Lezingenofficie
Responsorium [uit Lectio altera Jes 54,10]
R. Misericordia mea non recedet a te,
et foedus pacis meæ non movebitur;
* Universi filii tui erunt discipuli Domini,
et magna erit pax filiis tuis.
V. Ergo Dominus Deus tuus, docens te utilia,
gubernans te in via qua ambulas.

R. Mijn barmhartigheid wijke niet van u,
en mijn verbond van vrede zal niet wankelen;
al uw kinderen zullen leerlingen van de Heer zijn,
een grote vrede zal uw kinderen ten deel vallen.
V. De Heer uw God leert u hetgeen nuttig is,
en is uw gids op de weg waarop gij wandelt.
Lauden
Ant. 3
Misericordiam volui, et non sacrificium:
et scientiam Dei plus quam holocausta.
Barmhartigheid wil Ik en geen offers,
een vermorzeld hart is God meer aangenaam
dan offers
Completen
Psalmus 85 [86]
5Quoniam, tu Domine, suavis et mitis *
et multæ misericordiæ omnibus invocantibus te.
12 Confitébor tibi, Dómine Deus meus, in toto corde meo *
et glorificábo nomen tuum in ætérnum,
13 quia misericordia tua magna est super me, *
et eruisti animam meam ex inferno inferiori.
15 Et tu, Domine, Deus miserator et misericors *
patiens et multæ misericordiæ et veritatis,
5Gij toch, Heer, zijt zachtmoedig en mild,
rijk aan barmhartigheid voor wie U aanroepen.
12 Ik zal U prijzen, Heer, uit heel mijn hart,
en uw Naam verheerlijken voor eeuwig!
13Want uw rijke ontferming valt mij ten deel,
en Gij redt mij uit het diepst van de afgrond.
15Maar Gij zijt een barmhartigheid en genadige God, o mijn Heer,
lankmoedig en rijk aan barmhartigheid en trouw.
Misformulier
Tussenzang  [Psalm 25, 6]
Gedenk uw barmhartigheid Heer,

Uw altijd geschonken ontferming.