donderdag 10 december 2015

10 december 2015 Donderdag in de tweede week van de Advent Heilig Jaar van de Barmhartigheid



Met de liturgie door het Heilig Jaar van de Barmhartigheid 3
De barmhartigheid van God: spiegel voor ons

Lezingenofficie
Ant. 3
Exsurge, Domine, et redime nos propter misericordiam tuam.
Sta op, Heer, en verlos ons omwille van uw barmhartigheid.
Eerste lezing uit Jesaja 26, 7-21:(…)
9b Cum resplenduerint iudicia tua in terra,
iustitiam discent habitatores orbis.
10 Fit misericordia impio,
non discet iustitiam;
Want als uw straffen de aarde treffen
leren de bewoners der wereld wat gerechtigheid is.
Maar als de boze barmhartigheid verkrijgt,
leert hij de gerechtigheid niet.

Lauden
Invitatio bij de Preces met keervers
Deum Patrem, fratres carissimi, implorantes, qui misit Filium suum ad salvandos homines, supplices acclamemus: Ostende nobis, Domine, misericordiam tuam.
Laten wij, geliefde broeders, God de Vader, die zijn Zoon zond om de mensen te verlossen, biddend en smekend toeroepen: Toon ons, Heer, uw barmhartigheid.
(…)
Laatste bede:
Per misericordiam tuam, fac ut nos pie et sobrie in hoc sæculo vivamus, exspectantes beatam spem et adventum gloriæ Christi.
Maak dat wij door uw barmhartigheid vroom en nuchter in deze wereld leven, uitziend naar de gelukzalige hoop en de komst van de heerlijkheid van Christus.

Hora media
Uit Psalm 56 [57]
4 Mittet de cælo et liberabit me; +
dabit in opprobium conculcantes me, *
mittet Deus misericordiam suam
et veritatem suam.
Hij zendt mij hulp uit de hemel,
Hij zal mijn belagers beschamen,
God zal mij zenden zijn barmhartigheid
En trouw.