woensdag 27 januari 2021

H. Thomas van Aquino - De weg om tot het ware leven te komen


H. Thomas van Aquino  - De weg om tot het ware leven te komen

Die weg is Christus zelf, en daarom zegt Hij ook: “Ik ben de Weg.” Dat is begrijpelijk genoeg, want door Hem hebben wij toegang tot de Vader.

Maar omdat die weg niet veraf ligt van het eindpunt, maar ermee verbonden is, voegt Hij eraan toe: de Waarheid en het Leven; en zo is Hij tegelijk én Weg én doel. Hij is de Weg volgens zijn Mensheid, einddoel volgens zijn Godheid. Zo kan Hij dus zeggen naar zijn Mensheid: Ik ben de Weg, en naar zijn Godheid eraan toevoegen: de Waarheid en het Leven. Door deze twee termen wordt het einddoel van dat leven op juiste wijze aangeduid.

Want het eindpunt van deze weg is het doel van het menselijk verlangen. De mens toch verlangt vooral twee zaken: op de eerste plaats kennis van de waarheid, die hem als mens eigen is; op de tweede plaats de voortzetting van zichzelf, wat eigen is aan alle wezens. Christus echter is de Weg om tot de kennis van de waarheid te komen omdat Hij immers Zelf de Waarheid is: Geleid mij, Heer, in de waarheid en wandelen zal ik op uw weg. Christus ook is de weg om tot het leven te komen, omdat Hij toch Zelf het Leven is: Gij hebt mij de wegen naar het leven leren kennen.

En zo heeft Hij het einde van de weg aangeduid door de waarheid en het leven: beide zijn hierboven al op Christus toegepast. Eerst werd gezegd, dat Hij het Leven is: vandaar wordt er gezegd: in Hem was het Leven,  daarna is gezegd, dat Hij de Waarheid is omdat Hij het Licht der mensen was: het licht toch betekent waarheid.

Als ge dus zoekt langs welke weg ge moet gaan, neem dan Christus aan, want Hij is de Weg: Dit is de weg; bewandel die. En Augustinus zegt: Ga uw weg langs de Mens, en ge zult tot God komen. Want beter is het op de weg te hinken dan naast de weg flink te wandelen. Want die op de weg hinkt, ook al vordert hij weinig, komt bij het einde aan; maar wie naast de weg loopt zal, hoe steviger hij ook doorloopt, des te meer van het einddoel afdwalen.

Als ge echter zoekt, waarheen ge gaat, houd u dan aan Christus, omdat Hij de Waarheid is, waartoe wij verlangen te komen: Mijn gehemelte zal de waarheid overwegen. Als ge een plaats zoekt om er te blijven, hecht u dan aan Christus, want Hij is het Leven: Wie Mij zal vinden, zal het Leven vinden en redding verkrijgen van de Heer.

Daarom, hecht u aan Christus, als ge veilig wilt zijn; want ge kunt niet afdwalen, omdat Hij de Weg is. Van daar dat zij die Hem aanhangen, niet buiten de weg wandelen maar langs de juiste weg. Ook kan Hij niet misleid worden, want Hij is de Waarheid en leert ook alle waarheid: Hij zegt immers: Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik gekomen, om getuigenis af te leggen van de waarheid. Ook kan hij niet verontrust worden, want Hij is het Leven en geeft het leven, zoals Hij zegt: Ik ben gekomen, opdat zij het leven zouden hebben en wel in overvloed.

S. Thomæ de Aquino presbyter, Ex Expositione in Ioannem / Uit het Commentaar op het Johannes-Evangelie, (cap. 14, lect. 2)