maandag 11 oktober 2021

Jan van Ruusbroec (1381) - "Om één te zijn met U in liefde"

Heer,
open mijn hart en mijn mond,
en laat mij uw lof en eer verkondigen.
Zie mij aan en haast U mij te helpen; 
dan kan ik U loven en uw dienst volbrengen.
U hebt mij sinds de eeuwigheid 
aangezien en bemind,
geroepen en uitverkoren,
als ik maar in U wil geloven
en Uw wil volbrengen tot mijn dood.
Want U hebt ons geschapen naar uw beeld; 
dat is: om één te zijn met U in liefde.
U hebt ons geschapen naar uw gelijkenis,
opdat wij door uw genade
in alle vormen van deugd
op U zouden gelijken.
U hebt zich vernederd tot het uiterste
en ons verheven boven alles wat geschapen is.
U hebt ons zozeer bemind,
dat U ons tegemoet bent gekomen in onze ellende.
U hebt ons mens-zijn aangenomen
en zich daarmee bekleed.
U werd in de nacht
uit Maria geboren,
en in een kribbe neergelegd
klein en bescheiden
tussen twee beesten.
U hebt de nacht gesierd met uw geboorte.
De engelen zongen U lof.
De mensen van goede wil
bezitten in U eeuwige vrede.’